Genus.

Jag läste Hanna Fridéns blogg och hittade Amanda Schulmans blogg där detta citat stod:

''Hörde talas om detta genusdagis och blev så trött. Det finns tydligen en förskola där alla kallas för hen istället för han eller hon. Och tydligen var det några föräldrar som kom med deras hen som hette Kim eller något annat neutralt i helt neutrala kläder, och FÖRBJÖD personalen att byta blöja eftersom de då kunde se barnets kön och behandla barnet därefter.

Det påminner mig lite om när Underbara Clara inte ville säga könet på hennes barn. Vilket tramseri.

Jag blir rädd för sådana här människor. Och jag tycker så fruktansvärt synd om barnen. Charlie är helt fri att leka med precis vad hon vill, men hon väljer att gå i mina klackar och prova mammas halsband framför pappas skor och portfölj. Vi har inte uppfostrat henne så, hon har valt det själv. Och är det så farligt? Finns det något fult med det? Tydligen ska det inte vara någon skillnad alls på män och kvinnor. Fy fan vilken tråkig och hämmad värld!''

Jag blir så otroligt mörkrädd när jag läser det här. Hur kan det vara fel, tröttsamt eller löjligt med könsneutrala-ämnen? Varför skulle Underbara Clara vara tvungen att säga vad hennes barn var för kön? Är det synd om barn som blir rättvist behandlade, oavsett vilket kön de har? Folk förstår nog inte meningen med genus. Det handlar ju inte om att män och kvinnor inte får vara olika, det handlar om att de inte ska behandlas olika. Att de inte ska få andra förutsättningar på grund av sitt kön. Det handlar om rättvisa och feminism. Lika för alla.
När hon säger att hennes barn får leka med vad hon vill, att hon inte bestämmer något, så tror jag att hon inte riktigt förstått vad inflytande gör. Ja, för jag tror nog att hennes lilla tjej gick rakt in i en affär som spädbarn och sa: ''Mamma, jag vill ha en docka. Det passar mig bäst.''
Om man inte lär barnet att allt är okej så lär nog inte allt vara okej heller.
Barnet följer sina föräldrar och deras normer. De föds inte och helt plötsligt valt att leka med ''tjej''-leksaker eller ''kill-leksaker''.
Man följer sina föräldrar och de runt omkring dem. Allt handlar om förutsättningar och det här dagiset handlar nog inte heller om att man ska göra barnen till något de inte är utan att låta dem växa på ett fritt sätt. Utan normer eller fördomar. Och hämmad värld? Det är ju just tvärtom den värld vi försöker skapa, fri från fördomar och annat. Men den hämmade världen hon syftar på, det är nog just den hon inte har en aning om att hon lever i. Men så kan det vara när man väljer att blunda för allt och tror att världen är perfekt som det är, att det inte finns någon diskremering på grund av kön eller sexualitet.
Tänk om världen blev lite neutralare, vad farligt detta skulle vara. Eller hur Amanda?

Kommentarer
Postat av: Malin

Haha! Du har så rätt Miwi.

2011-10-05 @ 08:52:42
URL: http://malinlouis.blogg.se/
Postat av: Elin

Tycker du inte att det är överdrivet att inte låta dagispersonalen byta blöja på ungen? Oavsett om det är en tjej eller kille ska den väl inte behöva gå omkring med bajsig blöja flera timmar om dagen under hela dagistiden - snacka om traumatisk upplevelse...!

2011-11-25 @ 14:10:49
URL: http://elinhood.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0